RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran
|
:
|
Pendidikan
Islam ( Ibadah )
|
Kelas
|
:
|
3
Anggerik
|
Tarikh
\ Hari
|
:
|
25
Jamadilawal 1435 / 27 Mac 2014
|
Masa
|
:
|
10.15-11.15
pagi ( 60 minit )
|
Bilangan
Murid
|
:
|
29
orang ( L : 14 orang, P : 15 orang )
|
Tajuk
|
:
|
Solat yang
sempurna
|
Standard
Kandungan
|
:
|
4.4
Memahami syarat wajib dan sah solat
|
Standard
Pembelajaran
|
:
|
4.4.1 Menyatakan
pengertian syarat wajib dan sah solat
4.4.2 Menyenaraikan
dan menjelaskan syarat wajib dan sah solat
|
Objektif
|
:
|
Selepas
pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :
1. Menyatakan
pengertian syarat-syarat wajib dan sah solat selepas menonton video yang
ditayangkan.
2. Menyenaraikan
syarat-syarat wajib dan sah solat satu persatu setelah aktiviti
3. Memahami
syarat wajib dan sah solat dengan baik selepas aktiviti kuiz
|
Pengetahuan
Sedia Ada
|
:
|
Murid
telah belajar taati perintah Allahpada pelajaran lepas
|
Kemahiran
Berfikir
|
:
|
Mengenal
pasti syarat-syarat wajib dan sah solat serta menyenaraikannya secara
berturutan dan satu persatu
|
Gabung
Jalin
|
:
|
Akhlak
: mencontohi akhlak rasulullah untuk mengerjakan solat
|
Penyerapan
|
:
|
Matematik
: Waktu solat
|
Penerapan
Nilai
|
:
|
Berdisiplin,
menjaga kebersihan, menjaga kesihatan, menjauhi diri dari maksiat dan tepati
masa
|
EMK
|
:
|
1. Keusahawanan
E.K 1.1
bertanggungjawab terhadap keputusan-keputusan tugasan sehingga selesai
E.K 1.4
Daya kreativiti dan inovasi
E.K 1.6
Keinginan pada maklum balas segera
E.K 1.9
Berkeupayaan memimpin. Boleh bekerjasama dalam kumpulan
2. Teknologi
maklumat
- Penggunaan
komputer dan LCD
3. Daya
kreativiti dan inovasi
- Menjana
idea berkaitan soalan yang dikemukakan
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
:
|
1) Kad
imbasan
2) Video
3) Persembahan
power point
4)
|
Fasa
Pengajaran\ ( Masa )
|
Isi
Kandungan
|
Aktiviti
Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
||||||
Mukadimah
( 3 minit )
|
·
Bacaan doa :
اَللَّهُمَّ
ﭐفْتَحْ عَلَيْنَا حِكْمَتَكَ وَﭐنْشُرْ عَلَيْنَا مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِكَ
يَآ أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
·
Bacaan Syahadah :
أَشْهَدُ أَنْ لآ إِلَهَ إِلَّا الله
وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّدًا رَّسُوْلُالله
|
1. Seorang
murid diminta oleh guru bagi mengetuai bacaan doa.
2. Murid-
murid lain diminta mengikut bacaan doa bersama- sama..
3. Semua
murid melafazkan kalimah syahadah bersama- sama.
|
·
Adab berdoa
|
||||||
Fasa Persediaan ( 10 minit )
|
|||||||||
1.1
Pemerhatian (set induksi)
|
·
Gambar orang sedang solat.
·
Soalan :
1. Apa
yang anda lihat pada gambar yang dipaparkan ?
2. Adakah
anda pernah melakukan perbuatan tersebut?
3. Mengapa
kita mesti solat ?
|
1. Murid
melihat gambar melalui LCD yang dipaparkan oleh guru.
2. Guru
bersoal jawab dengan murid tentang gambar yang dipaparkan.
3. Guru
mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran.
|
·
E.K 1.6
Keinginan pada
maklum balas segera
·
Teknologi maklumat : Penggunaan
komputer dan LCD
·
·
Daya kreativiti dan inovasi : Menjana
idea berkaitan soalan yang dikemukakan
|
||||||
1.2
Analisis
|
·
Soalan :
1. Adakah
solat itu wajib?
2. Siapakah
yang wajib solat?
3. Adakah
orang tua atau bayi diwajibkan solat? Kenapa?
4. Adakah
orang sakit juga perlu solat?
|
1. Guru
dan murid bersoal jawab mengenai solat.
2. Murid
menjawab soalan yang diberikan oleh guru dan bertanyakan soalan kepada guru.
3. Guru mendengar
jawapan murid dan menjawab soalan.
4. Guru merumus
jawapan murid dan memaparkan pengertian syarat solat wajib solat.
5. Latih
tubi membaca pengertian syarat wajib solat.
6. Murid
membaca secara kelas, kumpulan, berdua dan individu.
7. Guru
menerangkan tentang pengertian syarat wajib solat
|
·
Kaedah : soal jawab dan latih tubi
·
Bahan Bantu Mengajar : LCD dan komputer
·
Penilaian : menyatakan pengertian
syarat wajib solat.
|
||||||
Fasa Imaginasi ( 18 minit )
|
|||||||||
1.3
Penjanaan idea
|
·
Video syarat wajib dan sah solat
|
1. Guru
menayangkan video syarat wajib dan sah solat.
2. Murid
menonton tayangan dengan khusyuk
3. Guru
mengulang penayangan video supaya murid dapat mengingatinya.
4. Murid
bersoal jawab apabila tayangan video selesai ditayangkan.
5. Murid
membaca semula keterangan bagi setiap syarat dan menerangkannya kepada murid
dengan lebih jelas.
|
·
Bahan bantu mengajar : video
|
||||||
1.4
Sintesis idea
|
·
Contoh lembaran kerja:
|
1. Murid dibahagikan
kepada empat kumpulan.
2. Setiap
kumpulan diberi lambaran kerja.
(Rujuk Lampiran 1)
3. Murid
dikehendaki memahami pernyataan yang diberikan kemudian berbincang tentang
syarat wajib solat dan sebabnya.
4. Murid
membentangkan hasil perbincangan.
5. Guru
membuat rumusan bersama murid.
|
·
E.K 1.9 berkeupayaan memimpin murid
boleh bekerjasama dalam kumpulan.
·
Pengenalan : menganalisis situasi
·
Penerapan nilai : Membuat perancangan
dengan sempurna sebelum melakukan sesuatu perkara
|
||||||
Fasa Perkembangan ( 17 minit )
|
|||||||||
1.5
Penambahbaikan
|
·
Syarat wajib dan sah solat.
Syarat
wajib solat :
1. Islam
2. Baligh
3. Berakal
4. Suci
dari haid dan nifas
Syarat
sah solat :
1. Menutup
aurat
2. Menghadap
kiblat
3. Masuk
waktu solat
4. Suci
dari hadas besar dan kecil
5. Suci
dari najis
|
1. Murid
dibahagikan kepada lima kumpulan.
2. Setiap
kumpulan dibekalkan dengan kertas mahjung dan marker pen.
3. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk menghasilkan sebuah peta minda tentang perkara-
perkara yang membatalkan solat dan perkara- perkara yang tidak membatalkan
solat.
4. Setiap
kumpulan diminta untuk mempamerkan peta minda mereka di hadapan kelas.
|
·
E.K 1.4
Daya kreativiti dan inovasi
·
Kaedah : Aktiviti berkumpulan
·
Kemahiran berfikir : Banding beza
|
||||||
1.6
Penilaian
|
·
Soalan kuiz
|
1. Setiap
murid dikehendaki menjawab set soalan kuiz dalam kumpulan mengikut tempoh
yang ditetapkan.
2. Jawapan
murid yang betul diberi markah dan dikumpulkan mengikut kumpulan.
3. Jawapan
murid yang salah diminta membuat pembetulan.
|
·
E.K 1.10
Berorientasikan pencapaian
·
Kaedah : Kuiz
·
Bahan Bantu mengajar : Set soalan kuiz
|
||||||
Fasa Tindakan ( 7 minit )
|
|||||||||
1.7
Pelaksanaan
|
|
1. Murid
menyenaraikan semula syarat wajib dan sah solat di dalam kertas yang
diberikan.
2. Guru
membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh murid sekiranya ada.
|
|||||||
1.8
Amalan berterusan
(Penutup)
(5
minit)
|
·
Kognitif
·
Sosial
·
Nasihat
·
Kerja lanjutan
|
1. Guru memberi
peringatan supaya jangan sesekali meninggalkan solat fardu
2. Murid
mendengar nasihat daripada guru supaya tidak meninggalkan solat serta solat
di awal waktu
3. Murid
diberi kerja lanjutan untuk disiapkan di rumah berdasarkan buku aktiviti
tahun tiga.
|
·
Bahan bantu belajar : kerja lanjutan
(buku aktiviti tahun tiga)
·
Nilai : tidak meninggalkan solat
|
||||||

No comments:
Post a Comment